Ruční práce ještě nevymřely
Výšivky, háčkování, korálky a ručně vyráběná bižuterie, malování na sklo a porcelán, šití a mnoho dalšího má pořád své příznivce. Najdou se však takoví, kterým se líbí věci nové, moderní a tyhle výrobky označují za kýčovité. Nic z toho není špatně. Ale je pravda, že ručně vyráběné hračky a dekorace, mají pořád své kouzlo. Když moje babička ulomila ucho od hrníčku, neputoval na smetiště! Dál sloužil a našly se i hrníčky popraskané. Dokonce ještě babička mojí babičky měla velký sádlový hrnec, který byl opletený drátem. Když jsem tenkrát slyšela, že to dělal dráteník, nevěřícně jsem na ni koukala. Nechápala jsem, co to dráteník je? Vlastně byl. Byl to člověk, který drátem zajistil další funkčnost keramických nádob, které bychom v dnešní době zajisté vyhodili.
Proč mít doma takový krám? Tenkrát ještě dobře posloužil a pro mě dnes představuje historický kousek. Takové řemeslo se většinou dědilo a přecházelo z otce na syna. Co předávají v dnešní době otcové našim synům? Tak si kladu otázku k čemu nám je ta předimenzovaná doba, když řemesla zanikají a nezaměstnanost stejně roste. Ruční práce je podhodnocována a místo látkové panenky, kterou z lásky ušila babička, zdobí dětské pokojíčky elektronické hračky. Místo ručně pleteného košíčku máme plastový a když praskne, vyhodíme ho a koupíme si nový. Pochopím, že ne každému se chce vyhazovat peníze za nákladně ohodnocenou ruční práci.
Ale co je to nákladně ohodnocená ruční práce, když si uvědomím kolik hodin, ten člověk trávil její výrobou? Doba, která by nám měla zajistit pohodlí a veškerý komfort sebou nese logické uvažování, ale kreativita úplně vymírá. Dnes můžeme jít a koupit si nové hrníčky a také hračky dětem. Ale něco, těm novým a úžasným věcem chybí. Je to duše. Lidé si dřív mnohem více vážili ručně vyráběných věcí, a proto nekončili tak brzy na smetišti. A co vy háčkujete, šijete, pletete, děláte doma bižuterii, vyšíváte, nebo modelujete z hlíny? A vedete k tomu i vaše děti? Pro motoriku, kreativitu a zdravý vývoj dítěte je to velmi důležité a také proto, aby se naučily vnímat hodnoty.